Islam – sivilisasjon og tilbakeskritt

Konflikten vi ser rundt oss i verden, er ikke konflikter mellom religioner eller sivilisasjoner. Det er konflikter mellom sivilisasjon og tilbakeskritt, mellom det siviliserte og det primitive, mellom barbari og rasjonalitet, hevdet Walfa Sultan i en debatt på TV-kanalen Al-Jazera. Sultan ble øyeblikkelig fordømt av religiøse ledere i den muslimske verden. Drapstruslene strømmer på.

Sultans innvendinger faller inn i sentrale problemstillinger som en annen drapstruet, Ayaan Hirsi Ali, reflekterer over i sin bok Krev din rett!: Det er tydelig at dagens islam ikke er forenelig med den vestlige rettsstatens krav. Islam trenger definitivt en Opplysningstid. Men det er usannsynlig at en slik opplysning skal oppstå innad i den islamske verden. Forfattere, forskere og journalister som våger å være kritisk, tvinges til å flykte til Vesten. Dette er den stygge virkeligheten: (…) løftene fra de muslimske fundamentalistene byr ikke befolkningene noen fremtidsutsikter. Derfor er det tvingende nødvendig at muslimene begynner å kritisere og revidere sin religion innenfra, med støtte utenfra (…) (s.39).

De voldsomme truslene som følge av Muhammed-karikaturene var og er arrangert og styrt av Sultans middelalderfyrster. Virkningene spores nå tilbake til Danmark. Der rammet selvpålagt sensur Shabana Rehman, vår fremste kvinneforkjemper for tiden og modig kritiker av det primitive islam. Beskrivelser av systematisk undetrykkelse av muslimske kvinner gjør oss kvalme, ikke minst over innsatsen til kvinnebevegelsen på norsk venstreside – nasjonalt og internasjonalt.

I Norge er lederen av Det islamske forbundet, Basim Ghozlan, en varm beundrer av Yusuf Al-Qaradawi. Fortryllelsen deles ikke av Human Right Service. Og når det gjelder islams primitivitet, skriver Ayaan Hiris Ali, at Al-Qaradawi forestillinger i boka The Lawful and the Prohibeted in Islam om at alle menneskeskapte lover er mangelfulle og ufullstendige dypt undergraver demokratiske lovprosesser i den muslimske verden (min uth.) (s.35).

Det betyr i klartekst at Al-Qaradawis tanker (les: påbud) – med sin betydning som åndelig leder for store deler av den muslimske verden – understreker Sultans innvendinger mot dagens islam: Det muslimske folket holdes som gisler av sin egen tro og sin egen lære.

Det trengs åpenbart mye hjelp fra moderate muslimer i Norge. Foreløpig har ikke søtten fra disse vært merkbar.

Først postet på bloggen min i Dagbladet

Kommentarer fra leserne i Dagbladet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *