Lærerne har skylda!

Jens Stoltenberg gikk på Steinerskole. Han kan minst like lite om den norske enhetsskolen som barnehageonkel Øystein Djupedal. Det samme gjelder en lang rekke statsministrer og kunnskapsministrer. Alle med større og mindre ansvar for middelmådigheten norsk skole. Den som blant annet skulle tuftes på lov om tilpasset opplæring. Alle skulle innom. Alle skulle bli like flinke. I stedet økte kunnskapløsheten.

Hvorfor har loven vært systematisk brutt siden den så dagens lys? Lærerne har sviktet! Lærerne er ikke flinke nok! Lærerne har ikke lang nok utdannelse! Lærerne, lærerne!! Fy!! Fy!!

Det har ikke vært vanskelig å forskyve ansvaret for elendigheter i norsk skole. Flinke elever, middelmådige elever og skoletaperne har jublet med åpne armer. Sammen med likesinnede opphav. Hvem har vel ikke ei høne å plukke med en eller annen lærer fra fortidige forhold?

Det er umulig for en enkelt lærer å bedrive tilpasset opplæring på tjue til tretti elever. Det burde først og fremst foreldre erkjenne. Vi lever i ei oppløsningstid. ”Ansvarlige” voksne hopper fra den ene sengekanten til den andre. Det er vanskelig nok å holde styr på et par, tre unger. Hvem tror du har størst konsentrasjonsvansker i timene; unger fra stabile hjem eller nervebuntene som kommer fra reserve mammaer eller pappaer? I mange klasser er femten, tjue, tretti prosent av elevene berørt av problematikken.

Heller ikke her finner du hele hunden. Bak begrepet integrering finnes i all norsk skole innvandrere fra en rekke nasjonaliteter som snakker mer og mindre dårlig norsk og barn med en rekke forskjellige psykiske og fysiske handikap. Den sosiale tanke er utmerket, men gjør lærerne til lovbrytere og skolen dårligere. Og har noen forøkt å drive tilpasset opplæring i klasserom uten annen ventilasjon enn åpne vinduer vår, høst og vinter? Særlig de siste par timene før dagens slutt? Ikke det, nei. Da skulle de herrer ministrer ta seg et kort vikariat i ungdomsskolen. Blant elever der puberteten kribler langt over knærne.

Apropos ungdomskoleelever og kroppssafter. Minst halvparten er fint lite interessert i skole. Her hjelper det ikke med tilpasset opplæring. Historie er noe dritt! Norsk er noe dritt! Tysk er noe dritt! Lærere er noe dritt! Til h… med hele skolen!! Man vil ut i arbeidslivet. Tjene penger til røyk og øl. Være frie. Før i tida var det i alle fall nevenyttige fag å ta seg til et par timer i uka. I dag har skolene ikke råd å kjøpe inn materialer til slikt. Heller ikke i barneskolen.

Yrkesskolen gruer de fleste til. Den ødela Ap-minister Gudmund Hernes. Den sprenglærde..

Nåvel, men i følge Djupedal og Stoltenberg har lærerne assistenter. Det blir to på tjue, tretti, ikke sant? Nei, igjen ren uvitenhet. Kommunene har dårlig råd. Som assistenter brukes ukvalifiserte. Helst ikke faglærte. Mange er tidligere skoletapere. Å arbeide i skoler og barnehager var siste utvei. Slik slipper politikerne unna med en tredjedel å betale. Er en lærer syk så slår man sammen to klasser. Det blir førti til seksti elever per lærer. Ofte uten assistent. Arven etter Kristin Klemet. Mer skole for hver krone. Eller var det helse?

Nå, det blir nesten det samme. Alle trengende får spesialundervisning. Men det er altså nok en sterkt modifisert sannhet. For ettersom integrering av alle typer elever øker, og skolen generelt er underfinansiert, så setter kommunene av stadig mindre penger til S-timer. PP-tjenesten som er kategorisk underbemannet, har streng beskjed om å vurdere særdeles grundig hvem som skal få ekstra hjelp. Ressurssterke foresatte kjemper i årevis for at ungene skal få etter evner og anlegg.

På toppen av elendigheten fjernet politikerne lærerautoriteten. Eleven skulle medbestemme undervisningsopplegget. Ny pedagogikk innførte ”klassesamtalen”: Tjue, tretti røster som det tar nesten halve timen å roe ned. Elever spaserer omkring i klasserommet. Vasker seg på hendene. Ligger med hodet på pulten. Sover. Leser i andre bøker enn fag. Sminker seg. Spiser. Drikker. Raper. Banner høyt. Sitter med ryggen til tavla. Uro i timene har for lengst spredd seg. VKI-elever skravler som kråkeflokker.

Tilpasset opplæring, slik loven foreskriver, er en umulighet. En skinnlov. Akkurat som det er en politisk skinnmanøver å beskylde lærerne for manglende oppfølging. En rå form for mobbing. Vel vitende om at slik undervisning aldri vil la seg gjennomføre. Uansett hvor mange år lærerutdanning. Dagens norske skole er ikke lagt til rette og mangler ressurser. Men budskapet går hjem i de ganske hjem når D. og S. uttaler seg:

Lærerne har skylda!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *