Fordekt sosialisme

Vi ville heller ha hatt sosialisme hvis det ikke var for sosialistene, fremholdt G.B. Shaw. Ytringen oppsummerer sosialismens natur. Den tar seg fint ut i hodene, men fungerer ikke mellom hendene på ideologene. Gå til historien om du tviler. 1917-revolusjonen i Russland skulle berike mennesket med sosialisten Karl Marx, men utviklet seg til en moralsk nedtur uten historisk sidestykke i foregangsland som Sovjet-Unionen og Kommunist-Kina. Hva hadde man oversett? Jo, at mennesket er et tenkende vesen som lar seg undertrykke bare til en viss grad.

Sosialismen gjør fortsatt stor skade. Undertrykkelse, eller prinsippet om likhet, av norske skoleelever er et godt eksempel. Norge figurerer i bunnen på internasjonale kunnskapsbarometre. Vedtatte årsaker heter dårlige lærere, dårlig pedagogikk, uro i klassen, matmangel i skoletiden, for lite penger og så videre. Svaret er imidlertid Den norske enhetsskolen. Der produseres kunnskap i middelmådighetens regi. Det vil si at teoretisk faglig innhold tilpasses alle kategorier elever, og alle typer elever må tilpasse seg et felles teoretisk faglig innhold. Samt at alle typer elever integreres uansett fysisk og mentalt handikap, men uten at nødvendige ressurser følger med. Innvandring med analfabetisme og manglende språkkunnskaper hører med.

Resultatet er at elever med forskjellige handikap, praktisk anlagte elever og den teoretisk anlagte tvinges ned i kverna og tyter ut som grå masse. Sosialistene gnir seg i hendene. Slik undertrykkes evnene, det vil si jevnes ut, til den praktisk dyktige så vel som til den teoretisk anlagte elev. Alle ”utfordres” med middelmådige og utilstrekkelige ressurser, metoder og faglig innhold.

Utjevningen – alle skal være like flinke – er selvsagt ødeleggende for de fleste. De med særlig behov for kompetanse og de svakeste når aldri opp til middels nivå, mens de flinke vansmekter av mangel på utfordringer over gjennomsnitt. Sakte og sikkert har sosialistisk tankegods gjort Den norske enhetsskolen til kunnskapsmessig vrakgods. For å skjule overgrepet tenkte man ikke bare å avskaffe karakterene. Nei, ALLE skulle få plass på et universitet bare man hadde passert videregående. Hvor har vi sett det før? Man behøver ikke å gå til kulturrevolusjonen i Kommunist-Kina. Der skulle alle som ville få bli hva de ville. I Norge har lærerhøgskolene vært invadert av flinke skoletapere med lilla skjerf i minst et par tiår.

Alle skulle få opplæring etter egen forutsetninger. Ubetenksomt gravde ”utjevnerne” sin egen grav, men lot barn, ungdom og foresatte falle i den. Opplæringsloven brytes i minst like stor grad som trafikklovene, og er én viktig årsak til landets utdanningsmessige bakevje. Opplæring i forhold til elevenes kapasitet, evner og interesser ville jo avdekket det unike mennesket. Forholdet ville av nødvendighet ha ført til merkbar differensiering av elevmassene – privatskoler, eliteskoler, skoler for elever med særlige handikap, massiv støtteundervisning, effektive pedagogiske plattformer og så videre – og avslørt sosialismen undertrykkende natur.

Røket laks, sa SV og Kristin Halvorsen, men hva fikk elevene? Gulrøtter…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *